Įpusėjo vienintelis gatvės šokio festivalis „Urban Essentials“. Praėjusią savaitę Lukiškių kalėjime, Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (LMTA) ir „Low Air“ šokio mokykloje įvyko tokie renginiai, kaip simpoziumas „Hip-Hop – persipynusių kultūrų groove‘as“, seminarai, šokio monospektaklis „Vyrsmas“ ir įvairių gatvės šokio stilių kovos. Šią savaitę festivalis tęsiasi ir lapkričio 22–23 d. keliasi į Sapiegų rūmus, kur du vakarus iš eilės Lietuvos publikai bus rodomas breiko šokio spektaklis „Vienudu“.
Gatvės šokio festivalis „Urban Essentials“ organizuojamas jau ne pirmus metus. „Tokio tipo festivalio Pabaltijo šalyse neturime. Keliaudami po pasaulį stebinę Olandijoje, Prancūijoje ar Didžiojoje Britanijoje vykstančius panašaus tipo festivalius, kurie apjungia šokį scenoje ir šokio kovose. Galiu drąsiai pasakyti, kad vienas kitą labai papildo. Jaunimas dažniau gatvės šokį pažįstą šokio mokyklose, drąsiausi pradeda dalyvauti šokio kovose ir čia labai svarbus momentas visiems parodyti, kad yra ir daugiau galimybių šiam šokiui plėtotis. Todėl svarbu kuruoti ir pristatyti gatvės šokio spektaklių sceninius pastatymus, kurie papildo raiškos galimybių ekosistemą. Mes kaip šokėjai ir kūrėjai keliaujame per visus formatus ir jaučiame, kad įsitraukimas į juos mums augina ir suteikia daug galimybių profesinei ateičiai. Organizuodami festivalį norime edukuoti ir sudaryti galimybes šokėjams įsitraukti, būti pamatytiems ir per tai plėtoti asmenines profesines galimybes,“ – apie festivalį pasakoja Laurynas Žakevičius.
Šių metų gatvės šokio festivalio programą praturtino – LMTA doktorantės Airidos Gudaitės inicijuotas simpoziumas „Hiphop – persipynusių kultūrų groove‘as“. Į šį renginį susirinko gausus tarptautinis būrys klausytojų, besidominčių ir norinčių praplėsti savo žinias apie urbanistinio (hiphopo) šokį kaip daugiakultūrę judėjimo raišką. Simpoziumą moderavo LMTA doc. Andrius Katinas, pranešimus skaitė Airida Gudaitė (Lietuva) ir Friederike Frost (Vokietija). Renginio metu vyko diskusija tarp hiphopo kultūros atstovų Roko Šaltenio, Monikos Popping Kozo Čibiraitės, Gabijos Čepelytės, Mariaus Eidrigevičiaus ir miesto antropologės dr. Jekaterinos Lavrinec, doktorantūros studenčių Friederike Frost ir Airidos Gudaitės.
„Lakričio 16 dieną prisiminsiu, kaip įsimintiną datą, nes buvo verta, trumpam pabėgti iš gatvės šokio kovų, Lukiškių kalėjime į diskusiją, suburiant skirtingus mus kultūra, amžiumi, patirtimi kalbėtis apie hiphopo šokį LMTA erdvėse. Suorganizuotas simpoziumas įvyko ir iš klausytojų atsiliepimų sprendžiu, kad pavyko. Simpoziumas – Hiphopas persipynusių kultūrų groove’as, ne apie mūsų kultūros šokį. Apie šokį, kuris siejamas su afroamerikiečių kultūra, tačiau tapo daugiataute, transnacionaline jaunimo kultūros forma. Hiphopo šokis mano asmeninėje šokėjos kelionėje juda per skirtingas transformacijos stadijas, drąsiai galiu teigti, kad nuo tada, kai man buvo dvidešimt, augina iki šiol. Hiphopas padeda jaustis pasaulinės bendruomenės dalimi, spręsti šių dienų klausimus ypatingai su jaunimu, per kūrybą, tai pastebiu ir kasdieninėje pedagoginėje veikloje.“, – įspūdžiai dalinasi Airida Gudaitė, LMTA doktorantūros studentė, Vilniaus miesto šokio teatro ir mokyklos „Low Air“ bendrasteigėja.
Vienas pagrindinis festivalio akcentų – įvairių gatvės šokio stilių kovos. Į šias užsiregistravo virš 200 dalyvių, iš kurių tik dalis pateko į finalus ir varžėsi dėl didžiojo prizo – 4 000 eurų prizinio fondo bei rėmėjų dovanų. Nugalėtojų duetais savose kategorijose tapo: breaking – Lukas Škarnulis (Giovanni) ir Audrius Gimžauskas (Audrius), funk styles – Kamilė Davidonytė (Kamilė) ir Hiroki Nasu (Vi), house – Emilis Pilionis (Lime) ir Karolina Sviderskytė (Rokalina) bei hiphopo – Alvis Charly Švarcs (Charly) ir Gosha Heorhi Trushko (Goshawty).
„Šiais metai džiaugiamės išaugusiu tarptautiškumu. Festivalis apjungė šokio profesionalus net iš 14 pasaulio valstybių. Dalyvių šokio kovose sulaukėmė iš Estijos, Latvijos, Brazilijos, Belgijos, Prancūzijos, Japonijos, Lenkijos, Austrijos ir Lietuvos. Labai džiaugiamės Vilniaus miesto savivladybės tikėjimų ir šio festivalio palaikymų, kas ateinančius tris metus miestui ir Lietuvai dovanos dar daugiau įvairialypės šokio kultūros. Tai itin svarbu, nes hiphopo (gatvės) šokis yra populiariausias jaunimo tarpe, tad įtraukiančių veiklų jaunimui turime pasiūlyti kur kas daugiau. 2025 m. planuojame plėsti ir hiphopo šokio spektaklių programą, o tai prisidės ir prie auditorijos plėtojimo. “, – apie tarptautiškumą dalinasi gatvės šokio festivalio „Urban Essentials“ vienas iš organizatorių, breiko šokėjas Laurynas Žakevičius.
Festivalio uždarymui organizatoriai kviečia nepraleisti progos pirmiesiems pamatyti Lietuvoje dar nerodyto breiko šokio spektaklio „Vienudu“ premjerą. Festivalio programa keliasi į neįprastą šiam žanrui erdvę, o žiūrovai turės galimybę patirti vizualiojo ir sceninio urbanistinio šokio meno sintezę. Premjeroje pasirodys breiko šokėjai, menininkai Laurynas Žakevičius ir Rokas Šaltenis. Šis duetas drauge su idėjos autore ir choreografe Airida Gudaite baigė beveik dvejus metus trukusį kūrybinį procesą ir atveža breiko šokio spektaklį į Lietuvą. Keliuose rodymuose bilietų likę vos keli, todėl Sapiegų rūmuose šiųmetį gatvės šokio festivalį „Urban Essentials“ lapkričio 22–23 d. 18:00 ir 20:00 val. vainikuos trys breiko šokio spektaklio „Vienudu“ premjeriniai rodymai.